Besök på museum.

Saco-mässan var sådär. Jag och Joel var väl där i kanske...fyrtio minuter? Fick iallafall med oss kataloger från de skolor vi ville ha plus att vi fick veta vad antagningen ungefär varit. Så, lite mer klar på vart och när, men inte helt.

Idag har jag varit med Joel och hans mamma på Etnografiska Museet och tittat på en utställning om Afghanistan. Den var faktiskt ntressant, fanns en massa arkeologiska fynd som var väldigt välbevarade för att ha funnits i 4000 år minst. Bland annat smycken från nomadgravar, dryckeskärl, kronor, möbler och till och med delar av byggnader. Ur nutida synvinkel så är Afghanistan ett krigshärjat land som har haft mycket problem vilket har gjort att folket har blivit lidande. Det har helt enkelt varit ganska instabilt, men utställningen visade en helt ny bild om det som var innan det blev så. Landet har faktiskt en hel del med bland annat Grekland och Egypten att göra, det syntes väl på de saker som fanns där. Alla föremål har Etnografiska Museet fått låna från Afghanistans National Museum.

Jag fick en jättefin liten grön växt av Joels mamma också. Den ska få bo här på mitt nattduksbord såfort jag hittat en kruka åt den. Ikväll ska jag träffa några kompisar och dricka lite öl! Imorgon blir det tårtbakning och kalas för min storasyster. Godkväll!


En ihopfällbar krona i guld som fanns på utställningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0